Značka: Skip

CD: Omar Sosa - Eggun

Neohodnoceno
349 Kč / ks

Omar Sosa – křídlo, elektronika, zpěv / Peter Apfelbaum – tenorsaxofon, sopransaxofon, bassaxofon, melodika, caxixi / Joo Kraus – trubka, křídlovka /Leandro Saint-Hill – altsaxofon, klarinet, flétna / John Santos – claves, waterphone, tambora, guiro (tracky: 6,8,15) / Marvin Sewell - kytara (tracky: 1,3-7,9,15) / Lionel Loueke – kytara, zpěv (tracky: 4,8,10,12,13) / Childo Tomas – elektrická basa, kalimba, zpěv / Marque Gilmore – elektronické bicí Gustavo Ovalles – maracas, perkuse / Pedro Martinez - perkuse (tracky: 1,3-7,9-11)

 

1. Alejet (7:26) / 2. El Alba (8:49) / 3. Interludio I (0:56) / 4. Alternativo Sketches (9:04), 5. Interludio II (0:36) / 6. Madre Mia (8:47) / 7. Interludio III (0:50) / 8. So All Freddie (8:23) / 9. Interludio IV (0:57) / 10. Rumba Connection (9:19) / 11. Interludio V (1:05) / 12. Angustiado (7:42) / 13. Angustiado Reprise             (2:43) / 14. Interludio VI (0:33) / 15. Calling Eggun (6:22)

Kategorie: Skip
Hmotnost: 0.2 kg

Omar Sosa

Eggun

Skip Records SKP 9114-2

 

EGGUN: Afro-Lectric Experience začala na objednávku Barcelonského Jazzového Festivalu v roce 2009. Zkomponovat a vytvořit představení k oslavě 50. výročí klasické nahrávky Milese Davise Kind Of Blue. Omar, inspirovaný rozmanitými hudebními prvky a motivy z Kind of Blue, vytvořil hudební suitu k uctění Davisova svobodného ducha v jeho stěžejním díle.

Eggun pomocí trubky a dvou saxofonů poskytuje medium pro africké hudební prvky k formování a rozvoji této hudby. Výsledné jazzové struktury jsou ještě umocněny jemným a expresivním využitím elektronických prvků. Nahrávka je naplněná duchem Matky Afriky.

Na nahrávce se podílejí trumpetista Joo Kraus (Německo), altsaxofonista a flétnista Leandro Saint-Hill (Kuba) a tenorsaxofonista Peter Apfelbaum (USA). Základ tvoří Omarova dlouhodobá rytmická sekce, bubeník Marque Gilmore (USA) a el-basák Childo Tomas (Mozambik). Hostující hráči jsou kytaristé Lionel Loueke (Benin) a Marvin Sewell (USA), afro-kubánský perkusista Pedro Martinez (kuba), perkusista John Santos (USA) a afro-venezuelský perkusista Gustavo Ovalles (Venezuela). CD bylo nahrané hlavně v Brooklynu, NY. Obzvláště zajímavý je soubor šesti interludií rozmístěných mezi primárními skladbami, inspirované melodickými prvky z Billa Evanse.

Eggun, v západoafrické duchovní praxi Ifá a jejích různých projevech během africké diaspory, jsou duše těch, kteří nás předcházeli, a to jak v nejbližší rodině, tak i těch, kteří jsou našimi duchovními průvodci.

Z poznámek Joana Cararacha, uměleckého ředitele Barcelonského Jazzového Festivalu:

Harmonie, mír, respect, svoboda. To byla odpověď Omara Sosy na náš návrh: Vrátit se k Milesovu Kind of Blue ze svých vlastních (zcela vyjímečných) estetických pozic. V roce 2009. 41. Voll-Damm Barcelona International Jazz Festival najal bubeníka Jimmyho Cobba – jediného dosud žijícího člena původní sestavy, která nahrávku provedla – a kapelu, která se cítila povolána oživit koncertem vzpomínku na tuto ikonickou jazzovou skladbu. Jenomže Kind of Blue, spíš než muzejní skladba je záhadnou nahrávkou, jejíž intimita má být odhalena pomaloučku, z generace na generaci, a ne v knihovnách. Z tohoto důvodu jsme požádali dva umělce, kteří vědí o našem festivalu, aby se vrátili ke Kind Of Blue s vlastní perspektivou a vzali v úvahu principy naznačené Billem Evansem v poznámkách k nahrávce podepsané Davisem:  buď sám sebou, buď spontánní, dej vše čeho jsi schopen, vše co ses naučil od těch, co tu byli před tebou a těch, s kterými se o cestu dělíš. Zvolili jsme Chano Domíngueze z Andaluzie, který přispěl s Flamenco Sketches (Blue Note, 2012) a kubánce Omara Sosu, který provedl intenzivní rozbor Milesovy nahrávky.

Eggun (předkové) není typický záznam, stejně jako Sosa není typický pianista. Zpočátku zdráhavý, stal se posedlým prozkoumáváním Kind of Blue, kde nenašel nic jiného, než paradoxy nekonečného hledání: lásku a lhostejnost; vyhnanství a emigraci; být zde a teď s lekcemi od těch, kdo nás osvítili; neklidnou energii a rozvážné rozjímání; záhadné zvraty a zákruty našich duší a stíny našich životů; neustálé napětí mezi smutkem a radostí, protichůdné i zároveň se doplňující.

Eggun je v podstatě odvozeno z melodických úryvků sól v Kind of Blue s cílem vzdát čest této nahrávce, která, řekněme to ještě jednou, je sotva známá, ač používaná i zneužívaná. Eggun jako všechna Sosova díla je pozváním na cestu plnou pohodlí, klidu a sensuality (díky, Baudelaire!). Všechny zvuky africké diaspory – kde marocký bendir se setká s dominikánským merenguem a puertorikánskou plenou. Interludia, téměř posvátná invokace genia Billa Evanse. A soucitné zoufalství  ve finále, stejně jako na starých záznamech, jako vyprávění následované konečným odpočinkem, milostí v náboženském slova smyslu, jako překypující energie, která na konci pouti se stává ryzí soudržností. Krátce, laskavost.

Joan Anton Cararach je uměleckým ředitelem barcelonského Voll-Damm International Jazz Festivalu. V roce 2009 dostal Omar Sosa od něj objednávku skladby Eggun na oslavu 50. výročí nahrávky Milese Davise Kind of Blue.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: