Tiskové zprávy

Praha 15.1.2019

Nevidomý pianista Justin Kauflin prozáří prostory chrámu

Justin Kauflin, chráněnec samotného Quincyho Jonese, patří k největším jazzovým objevům současné Ameriky. Svoje pestré vnitřní hudební světy předestře pražskému publiku 14. března 2019 koncertem v Anežském klášteře.

Už název turné Quincy Jones uvádí: Justin Kauflin Trio napoví hodně. Když mladého muzikanta zaštítí jménem producent, který nejen „udělal“ Michaela Jacksona, ale především byl od konce 50. let jakousi dobrou šedou eminencí americké jazzové scény a pracoval namátkou pro velikány Ellu Fitzgeraldovou, Sarah Vaughanovou, George Bensona nebo Dizzyho Gillespieho, musí jít o skutečnou osobnost. Zvláště když se „Q“ v posledních letech kariéry plně soustředí právě na pomoc mladým muzikantům.

Quincy Jones také nové talenty objevuje, což však není případ Justina Kauflina. Ten se „objevil“ sám, bez cizí pomoci.

Pianista a skladatel Justin Kauflin (*10. 3. 1986, Silver Spring, Maryland) se narodil jako zázračné dítě, předurčené ke kariéře koncertního maestra. Od čtyř let studoval hru na housle, ke které přibral i klavír. V jedenácti ho však postihla osudová rána, kterou s obdivuhodnou vnitřní silou dokázal využít k tomu nejlepšímu. Vinou nevyléčitelného onemocnění oční sítnice přišel o zrak. Ne, že by i bez pohledu do partitury nemohl pokračovat v kariéře virtuózního interpreta klasické hudby. Před Justinem se však právě v tom období otevřel svobodný vnitřní svět jazzu, autorských kompozic a improvizací.

Následovala další studia, nyní již pouze klavírní, u předních jazzových pedagogů. Už od patnácti let se přitom Justin paralelně živil jako profesionální muzikant. Během docházky na William Paterson University v New Jersey se stal Justinovým mentorem legendární trumpetista Clark Terry (1920-2015). Vztah dvou svrchovaných umělců, neuznávajících generační rozdíl, zachytil kritikou ceněný časosběrný dokumentární film Keep On Keepin‘ On (2014).

Už od počátku nultých let se Justin podílel jako sideman na řadě desek, třeba s basistou Frankem Hauchem či jako člen Jae Sinnett Trio. Kapelnický debut Introducing Justin Kauflin vydal v roce 2010. O rok později se stal semifinalistou prestižní soutěže Thelonious Monk Competition a kulturní magazín VEER ho zvolil „Jazzovým umělcem roku“. Teprve tehdy vstoupil do rozehrané hry Quincy Jones.

Ačkoliv „Q“ Justina v pravém smyslu slova neobjevil, bezesporu mu pomohl k mnohem větší celosvětové popularitě. Quincy Jones se stal pianistovým manažerem. V letech 2013 až 2014 přizval mladého pianistu na svoje mezinárodní turné. Radou i vydavatelsky podpořil Kauflinovu druhou samostatnou desku Dedication (2015).

Na současném turné představí Justin již čtvrté sólové album Coming Home, vydané opět u labelu Qwest, patřícímu Quincymu Jonesovi. A samozřejmě i výběr toho nejlepšího, co dosud vytvořil. Pianistu doplní sehraná rytmika Evan Gregor (basista známý ze sestav Garyho Burtona či Phila Woodse) a Jimmy Macbride (bubeník se zkušenostmi u Herbieho Hancocka, Wyntona Marsalise či Kennyho Barrona).

Velkou přidanou hodnotu představuje i prostředí pražského koncertu. Vystoupení se uskuteční v kostele Anežského kláštera, který se už postaral například o působivé, nejen akustické kulisy snivých recitálů Egberta Gismontiho či Ralpha Townera.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DZDXkNBYNSQ

Justin Kauflin Trio  14. 3. 2019 19:30 | Anežský klášter, U Milosrdných, Praha 1

Foto 1Foto 2Foto 3

******************************************************************

 

Praha 11.12.2018

Omar Sosa a Yilian Cañizares zahrají písně pro bohyni lásky a řek

Nadžánrového klávesistu Omara Sosu, který si vysloužil už sedm nominací na Grammy, a vášnivou zpěvačku a houslistku Yilian Cañizares spojil do hudebního projektu nejen stesk po rodné zemi, Kubě. Sdílejí také mystické pouto. Koncertem v pražském divadle Archa nás 1. dubna 2019 přesvědčí, že jde o povznášející inspiraci.

Když pianista a skladatel Omar Sosa nadchl zdejší publikum koncertní premiérou v rámci festivalu Colours Of Ostrava 2018, ohlásil také příští projekt. Album a turné se spřízněnou muzikantskou duší, zpěvačkou a houslistku Yilian Cañizares.

„Společnou desku jsme nazvali Aguas a věnovali Ošún, bohyni lásky a ochránkyni řek v tradici kubánské santeríe. CD odráží perspektivy dvou generací kubánských umělců, žijících daleko od domova, a také důležitou inspiraci vodou. Vodou a jejími skrytými silami, nekonečnými transmutacemi, trvalou tvořivostí i schopností ničit. Pro mě i Yilian voda symbolizuje jak odloučení, tak nostalgický stesk po zemi našeho narození,“ vysvětlil Omar Sosa. A dodržel slib, že také novou nahrávku představí živě v Česku.

Omar a Yilian mají mnoho společného a na jejich souhře to poznáme. Oba muzikanti pocházejí z Kuby, emigrovali do Evropy a vycházejí z tradic latin jazzu a kubánské muziky. Zároveň oba milují, studují a interpretují hudbu africkou, protože právě do západní Afriky vedou jejich rodinné kořeny.

Ostatně Omar Sosa se poprvé představil našemu publiku právě v úspěšném projektu Transparent Water se senegalským hráčem na koru Seckou Keitou. A v případě Yilian Cañizares šla fascinace Afrikou tak daleko, že hudebnice nejen zasvěceně využívá rytmy i melodiku nejpestřejšího kontinentu, ale krom španělštiny a francouzštiny se rozhodla zpívat také v jorubštině.

V neposlední řadě Omara a Yilian spojuje také původem latinskoamerické vyznání santería, mírumilovně spojující křesťanské ideály se starými západoafrickými kulty.

***

Omar Sosa se narodil v roce 1965 v kubánském Camagüey. Odtud emigroval v roce 1993 nejprve do ekvádorského Quita a o dva roky později do San Francisca. Celosvětově se proslavil právě během pobytu v USA, kde vydal svá první sólová alba a podílel se také na úspěšném titulu Oaktown Irawo (1998) jako člen kapely Funky Cubonics, mj. po boku Davida Garibaldiho z kapely Tower Of Power. Nakonec však v roce 1999 zakotvil v Barceloně.

Na třech desítkách profilových alb se Omar Sosa přirozeně rozmachuje mezi jazzem, world music, elektronikou i inspiracemi hip hopem. Suitu Eggun: The Afri-Lectic Experience (2013) věnoval Milesovi Davisovi. Svoje západoafrické „geny“ nechal promlouvat například na velmi povedeném albu Ilé z roku 2015, jehož jorbuský název znamená v překladu Domovina.

Osud uhrančivě půvabné třicátnice Yilian Cañizares má s tím Omarovým řadu podobných rysů. Narodila se v Havaně, kde jako zázračné dítě studovala už od sedmi let klavír a housle na prestižní Conservatorio Manuel Saumell. Právě tam získala „striktní školu v klasické ruském stylu“. Zároveň však brala i mnohem volnější „lekce muzikantského života“ od dědečka a mámy. Možná i proto dokázala později propojit klasickou erudici s vášní a improvizací afrokubánského jazzu.

V roce 1997 se rodina Yilian přestěhovala do venezuelského Caracasu, kde talentovaná dívka pokračovala ve studiu interpretace klasické hudby. Na doporučení tamní učitelky, pocházející ze Švýcarska, ji ovšem jako čerstvě plnoletou čekalo další stěhování. Od roku 2000 žije ve Švýcarsku, kde dokončila vzdělání na Freiburg Conservatory. V Evropě se prosadila dvěma alby, která natočila spolu s Ochumare Quartet, a dalšími dvěma tituly sólovými.

Koncertní sestavu doplní venezuelský virtuózní hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Patří ke stálým spoluhráčům Omara Sosy. Jak výborně si s kapelníkem rozumí, jsme mohli už ocenit díky vystoupení v Ostravě.

https://www.youtube.com/watch?v=mPo-wabxLxA

Omar Sosa & Yilian Cañizares feat. Gustavo Ovalles - 1. 4. 2019 20:00 | Divadlo Archa, Praha 1

Foto 1Foto 2Foto 3Foto 4Foto 5