26. MEZINÁRODNÍ FESTIVAL JAZZOVÉHO PIANA - SÓLOVÉ RECITÁLY - 3. koncert

1 hodnocení
250 Kč / ks 1 200 Kč / ks od 250 Kč / ks
Varianta:

26. MEZINÁRODNÍ FESTIVAL JAZZOVÉHO PIANA - SÓLOVÉ RECITÁLY

3. koncert
 
Jana Bezek (Slovensko)
Samuel Yirga Mitiku (Etiopie)
 
 

sponsoruje:

Kategorie: 26MFJP (2021)

Klavírní originalita s folklórními prvky z daleké Etiopie i od slovenských sousedů

Třetí večer 26. ročníku Mezinárodního festivalu jazzového piana, který se uskuteční 2. listopadu v sále pražské Novoměstské radnice, nabídne recitály umělců geograficky vzdálených. Etiopského hráče Samuela Yirgy Mitiku a slovenské virtuózky Jany Bezek. Přesto mají oba hudebníci leccos společného. Například cit pro lidovou melodiku.

 

Slovenská klavíristka, skladatelka a improvizátorka Jana Bezek se přirozeně pohybuje v prostoru mezi klasikou a jazzem. Do vlastních kompozic a volných improvizací také s oblibou vkládá lidovou melodiku a vůbec folklórní prvky. O to nejen ze Slovenska. Vstřebala i hudební postupy z různých afrických tradic a s chutí s nimi experimentuje.

Vedle domoviny se Jana prosadila například v Polsku, ostatně vedle studií v Prešově a Bratislavě získala vzdělání na krakovské Akademii muzyczne. Už její první triové album nápovědně nazvané Cracow (2015) těží ze spolupráce s polskými hudebníky, basistou Wojciechem Szwugierem a bubeníkem Piotrem Skrzyńskim. Prostřednictvím platformy Voicingers se hudebně potkává s i u nás známým zpěvákem Grzegorzem Karnasem.

K neznámějším projektům Jany Bezek patří album pro děti i dospělé Modlitbičky (2017), obsahující zhudebněné básně Milana Rúfuse v podání Bratislavského dětského sboru. Na autorském titulu Spiralization (2019) najdeme jak skladby pro klavírní trio, tak kusy sólové. Tedy lákavou nápovědu k pražskému koncertu.

https://www.youtube.com/watch?v=LcNQuTsmLEI&t=7s

 

Jakmile uslyšíte etiopského muzikanta, pravděpodobně hned rozpoznáte jeho původ. Je to dáno nezaměnitelnými melodickými a rytmickými postupy (nejen) amharské hudby. Ne náhodou si jazzoví muzikanti z nádherné východoafrické země vysloužili zvláštní žánrovou „škatulku“ ethiojazz. Ke svému kulturnímu dědictví není hluchý ani Samuel Yirga Mitiku, i když mu není cizí hudební kosmopolitismus, práce s elektronikou a klasický background.

I když, klasický background. Samuelova cesta k muzice nebyla vůbec jednoduchá. Rodiče si přáli, aby získal „praktické“ vzdělání, a tak se talentovaný hudebník dostal na hudební školu přes jejich zákaz. V šestnácti, když bez jakékoliv předchozí průpravy, udělal přijímací talentové zkoušky na Yared School Of Music v Addis Ababě.

Ani na škole však neměl na růžích ustláno. Přes nesporné nadání ho jeho učitelé zrazovali od vysněného klavíru, protože na něj prý má „příliš malé ruce“. „Nevěřím na malé nebo velké ruce. Muzika je o tom, co má člověk uvnitř,“ říká Samuel, dnes už s úsměvem. Od svého snu se odradit nenechal, přestože ho později ze školy vyloučili „kvůli náchylnosti experimentovat a zabývat se etiopským popem, lidovou hudbou a jazzem, místo aby studoval klasiku“. Navzdory všemu se stal jedním z nejlepších etiopských klavíristů a získal i hluboké pochopení pro klasickou literaturu.

Na mezinárodní scéně se Samuel prosadil díky účasti v hvězdném world music / elektronickém projektu Dub Colossus, založeném Nickem Pagem (ex-Transglobal Underground). Objevil se už na debutu Dub Colossus z roku 2008, albu In A Town Called Addis. Na vlastním titulu Guzo (2012), vydaném Peterem Gabrielem na labelu Real World, předestřel svoji vizi kosmopolitní hudby, když nahrával například s Creole Choir Of Cuba nebo nigerijsko-britskou zpěvačkou Nicolette (mj. Massive Attack). Do ethiojazzu se Samuel ponořil například albu The Habasha Sessions (2011). Že mu jsou vedle bohatě aranžované hudby vlastní i sólové recitály dokazuje třeba nahrávka z projektu Live At Real World Studios:

https://www.youtube.com/watch?v=hyI7IWtb-NI