27. MEZINÁRODNÍ FESTIVAL JAZZOVÉHO PIANA - SÓLOVÉ RECITÁLY - 5. koncert

1 hodnocení
350 Kč / ks
Varianta:
08.12.2022 19:00 |  Pálffyho palác, Valdštejnská 14, Praha 1 

 

27. Mezinárodní festival jazzového piana - sólové recitály

5. koncert
Verena Zeiner (Rakousko) / Roy Mor (Izrael) 
 
 
 
za podpory:
 
 
Kategorie: 27 MFJP (2022)

Pátý večer 27. ročníku Mezinárodního festivalu jazzového piana dá prostor roztančeným tónům Vereny Zeiner a levantským inspiracím Roye Mora

Vášní rakouské pianistky Vereny Zeiner je krom volné improvizace také pohyb a spolupráce s tanečníky, možná noty svého recitálu doslova rozvíří. Izraelský talent Roy Mor zase svůj zvuk označuje jako „biblický“, vedle newyorských jazzových vlivů čekejme epické příběhy a hluboké kořeny kultur Blízkého východu. Dvojice sólových vystoupení proběhne 8. prosince v historických prostorách pražského Pálffyho paláce.

Ve Vídni sídlící pianistka, skladatelka, improvizátorka a pedagožka Verena Zeiner patří k nejzajímavějším představitelkám evropské scény volné improvizace. Kompozici v reálném čase, vedle jazzového piana a pohybové výchovy, studovala krom Vídně také v Bruselu, New Yorku a Tel Avivu. Sama se nyní věnuje výuce improvisingu na vídeňské Universitě hudebních a dramatických umění.

Vedle sólové práce stíhá Verena Zeiner hned několik projektů. Například multimediální seskupení Human Circus, kombinující hudbu kvarteta v obsazení klavír, zpěv, trombon a bicí s taneční produkcí a projekcemi fotografií a videí. Nebo tradičněji pojaté kvarteto Klio. Verena také vytvořila duo s elektronickým muzikantem Wolfgangem Schlöglem, známým pod uměleckým jménem I-Wolf (album Magic Wall, 2021). Pravidelně vystupuje s původem izraelským bubeníkem Zivem Ravitzem (též basista Avishai Cohen, Omer Klein, Shai Maestro), kterého potkala během svého pobytu v New Yorku v roce 2011. Vedle společného titulu The Sweetness of Finitude (2022) Ravitz pomáhal i jako zvukař s přípravou Verenina druhého alba pro sólový klavír No Love Without Justice (2020).

Nástrojový kolega Shai Maestro o Verenině hudbě právě z alba No Love Without Justice prohlásil: „Je naprosto úžasná. Citlivá, upřímná a podmanivá. Opravdu doporučuji, ať si ji důkladně poslechnete, stojí to za to.“

V neposlední řadě Verena Zeiner založila a angažuje se v platformě Fraufeld, zaměřené na zviditelňovaní hudebnic. Ať už vydáváním alb, pořádáním koncertů a workshopů nebo manažerskou činností.

https://www.youtube.com/watch?v=L6gSC1jt3nU

https://www.youtube.com/watch?v=6jV6mg8vj6M

 

Pianista a skladatel Roy Mor ve svojí tvorbě nezapře typickou melodiku levantského jazzu ani důkladnou americkou zkušenost. Zároveň jde o muže mnoha talentů, jehož cesta k muzice měla spoustu zákrut. Krátce studoval herectví. Na universitní úrovni absolvoval filosofii. Rozjel úspěšnou kariéru softwarového inženýra u izraelské pobočky společnosti Microsoft. Paralelně ale hrával na izraelských festivalech a klubech s vlastním triem či kvartetem, hostoval s big bandy a psal scénickou hudbu pro divadlo. Nakonec dal sbohem zajištěné existenci ve výpočetní technice a zvítězila krásná nejistota jazzového života.

Jazzové piano Roy vystudoval nejdříve v jeruzalémském Centru pro kreativní hudbu. Za dalšími zkušenostmi se ale vydal přímo ke zdroji: „Následoval jsem svůj sen stát se muzikantem v Mekce jazzu, v New Yorku. Ten sen mi stál za to opustit teplé místečko u Microsoftu,“ vzpomíná. Akademickou průpravu završil na The New School for Jazz and Contemporary Music, zároveň ale studoval školu muzikantského života v klubech Smalls či Fat Cat. Navázal také spolupráci s hudebníky jako Jazzmeia Horn, Henry Cole, Esperanza Spalding nebo s v NYC žijícími krajany Avishaiem (trumpetistkou) a jeho sestrou – klarinetistkou Anat Cohenovými.

Do Izraele se Roy vrátil v roce 2015 a k dosavadním vlivům, mezi kterými zabírá podstatné místo i hudební literatura klasická, přidal další. Vedle tradic domovské Levanty ho zaujala také hudba západní Afriky či Etiopie. S původem etiopským saxofonistou a vokalistou Abatem Berihunem založil Addis Ken Project, ve kterém muzikanti spojují dávné litanie etiopských Židů, afrobeat i blues. Zároveň si postavil i vlastní trio, kvartet a sextet. I v těchto sestavách začal budovat osobitý styl, který s nadsázkou označuje „biblický sound“. To proto, že v něm spojuje současné kosmopolitní vnímání hudby s odkazem starobylých kultur Předního východu.

Vše, co Roy Mor dosud vstřebal, shrnul do alba After The Real Thing (2021), o kterém řekl: „Hudba na desce v určitých ohledech popisuje moji fyzickou i hudební cestu z Izraele do New Yorku a zase zpátky. Jednotlivé skladby inspirovala různá místa, lidé a setkání na obou místech. Zároveň jsem čerpal z mnoha vlivů, které jsem cestou potkával, od hudby Blízkého východu po hard bop.“ Na albu nahraném v různých nástrojových kombinacích si s ním zahrál mimo jiné virtuóz na oud Amos Hoffman, známý spoluprací s basistou Avishaiem Cohenem. Jak se ale budeme moci přesvědčit i v Praze, klenuté motivy Morových skladeb se výtečně hodí jako východisko k sólovým interpretacím.

https://www.youtube.com/watch?v=ixD_CQwE_X0

https://roymor.bandcamp.com/releases

https://www.youtube.com/watch?v=rC5V7jvGWuY