27. MEZINÁRODNÍ FESTIVAL JAZZOVÉHO PIANA - SÓLOVÉ RECITÁLY - 6. koncert

Neohodnoceno
300 Kč / ks 400 Kč / ks od 300 Kč / ks
Varianta:
12.12.2022 19:00  |  Rudolfinum, Sukova síň, Alšovo nábř. 12, Praha 1

 

27. Mezinárodní festival jazzového piana - sólové recitály

6. koncert
Tania Giannouli (Řecko)
Eyolf Dale (Norsko)
 
 
Za podpory:
 
 
 
Kategorie: 27 MFJP (2022)

27. ročník Mezinárodního festivalu jazzového piana v prostorách Rudolfina slavnostně ukončí Tania Giannouli a Eyolf Dale

V Sukově síni se bude 12. prosince, s trochou nadsázky, konat setkání ohně a ledu. Ale řecká pianistka Tania Giannouli ani norský hráč Eyolf Dale se nenechávají omezovat klišé o jižanském temperamentu a nostalgii severu, i když leccos pravdy na něm je. Inspiraci domovským prostředím nezapřou, nicméně rádi se pohybují v celém spektru nálad. Oba už zdejší publikum nadchli v triových sestavách. Nyní se představí sólovými recitály.

Řecká pianistka, skladatelka a improvizátorka Tania Giannouli (*1977) vystudovala klasický klavír, hudební teorii a kompozici na konzervatořích Athenaeum a Orfeion. Ačkoliv by se výtečně uplatnila jako interpretka artificiální hudby, její láskou se stal jazz a také multimediální a nadžánrová tvorba, spojující hudbu a obrazem, filmem, výtvarným uměním, literaturou. Uznání si vysloužila spoluprací s filmaři jako Istvan Horkay či Marcantonio Lunardi. Koketovat s klasickou instrumentací ale nepřestala, její kompozice uvedly například ansámbly Armonia Atenea String Orchestra, Dissonart Ensemble, Athens Youth Orchestra či Galaxy String Quartet. I ve svých jazzových skladbách často využívá, krom prvků muziky lidové, prostředky soudobé „vážné“ hudby.

Vedle komponování se Tania ovšem ráda pouští také do dobrodružství volné improvizace. Stala se zakládající členkou kapel 4+1 či Schema Ensemble. Na albech debutovala titulem Forest Stories (2012), natočeným v duu s portugalským improvizátorem na dřevěné dechové nástroje Paulem Chagasem. Na následujících deskách pak překvapovala a budila nadšení jak autorskými nápady, tak neobvyklým nástrojovým souzvukem. Třeba souhrou piana s tradičními maorskými nástroji taonga puoro, na které si s ní a s elektronickým hudebníkem Stevem Gardenem zahrál na zcela improvizovaném albu Rewa (2018) novozélandský hudebník Rob Thorne.

O loňském pražském koncertu Taniina tria s trumpetistou Andreasem Polyzogopoulosem a hráčem na oud Kyriakosem Tapakisem, se kterými natočila i kritikou mimořádně ceněné album In Fading Light (2020), napsal magazín UNI: „Tania se řadí mezi hráče, kteří neposedí a nevystačí si s klaviaturou. Často nořila ruce do korpusu nástroje. Ať už proto, aby ‚preparovala‘ piano zatlumováním strun, nebo naopak přidávala neobvyklé barvy brnkáním či údery prstů přímo na struny. Nikdy ovšem nešlo o samoúčel. Tanie Giannouli zcela jasně šlo především o náladu, atmosféru, zvukomalbu. A to i ve vztahu k virtuositě. Je nesporná virtuoska, ale přesně cítí, kdy dát přednost přehledné melodické lince, prosté konejšivé repetici, jedinému tónu a především - tichu.“

Tato charakteristika bude pravděpodobně platit i pro její samostatné vystoupení.

https://www.youtube.com/watch?v=Csk_MV2k5_o

https://www.youtube.com/watch?v=qW2vxSwM6TY

 

Pianista a skladatel Eyolf Dale (nar. 5. března 1985, Skien, Norsko) patří k evropským jazzmanům silně ovlivněným a okouzleným klasikou. Ne nadarmo o něm vydavatelé z prestižního labelu Edition Records prohlásili: „Kdyby byl Chopin jazzovým klavíristou, zněl by jako Dale.“

Eyolf zahájil klavírní průpravu v šesti. V letech 2001 až 2004 pak absolvoval hudební program na Skien videregående skole s výsledky kvalifikujícími ho na universitní studia hudby. Na Norges musikkhøgskole (Norské hudební akademii) navštěvoval v letech 2005 až 2009 program jazzové interpretace a improvizace, k jeho pedagogům patřil i známý pianista Jon Balke. Na stejné vysoké škole pokračoval také v magisterském studiu, které dokončil v roce 2011. To už se ale dávno paralelně živil jako pianista na volné noze, aranžér a kapelník. Na akademii se ovšem později vrátil také v roli pedagoga.

I vedle pedagogických povinností ovšem Dale vždy zůstával velmi aktivním koncertním umělcem. V rámci rozsáhlých turné objížděl festivaly, koncertní sály a kluby v USA, řadě evropských zemí včetně Islandu, v Japonsku nebo Číně. Vedle vlastních kapelnických či spolukapelnických projektů doprovázel v roli sidemana hudebníky jako je originální tubista Daniel Herskedal, trombonista Kristoffer Kompen či trumpetista Hayden Powell. Powell, známý i hraním se zpěvačkou Natachou Atlas, zase oplácí Eyolfovi členstvím v jeho kapelách. Kritika vždy vyzdvihovala Daleův zralý, niterný, lyrický styl.

Ačkoliv se Eyolf Dale letos v srpnu uvedl v Praze v triové sestavě, a rád spolupracuje i s většími tělesy, ať už s vlastním oktetem Wolf Valley nebo třeba Trondheim Jazz Orchesta, má s disciplínou klavírního recitálu dlouholeté zkušenosti. Jen s pianem si vystačil na svém čtvrtém (pokud počítáme předchozí nahrávky dua se saxofonistou Andrém Rolighetenem, vydané pod hlavičkou Albatrosh) albu Hotel Interludes (2011). V sólových meditacích pokračoval na desce Hometown Interludes (2013). Také loni se prezentoval nahrávkou 3 Solo Piano Tracks.

https://www.youtube.com/watch?v=6PScEEj960o

https://www.youtube.com/watch?v=uV8UK3uKnZo